Sök
Stäng denna sökruta.

Det är dags att prata om sexuella övergrepp

OBS! Denna film och texten nedan är det material som finns översatt för vuxna – du hittar materialet genom att välja språk i menyn uppe i övre högra hörnet, och sedan välja den nedre rubriken på respektive språk (vuxen).

Vi har frågat barn om hur det lärt sig att det finns sexuella övergrepp. Alla som vi pratat med har hört talas om det via TV, tidningar, böcker, film och sociala medier.

Om du som vuxen pratar öppet med barn och tonåringar om sexuella övergrepp visar du att det är okej att prata om. Då är det lättare för barn och tonåringar att ställa frågor och berätta om de blir utsatta. Ju mer barn vet om sexuella övergrepp, desto lättare kan de skydda sig själva och undvika att utsätta andra.
Vad är ett sexuellt övergrepp?

Ett sexuellt övergrepp kan vara många olika saker. Så här kan du prata med dina barn.

Råd från barn om vad man kan lära små barn

  • Små barn behöver information som de förstår och som de kan använda. Man ska inte skrämma dem. Men det finns saker som vuxna kan lära små barn:
  • Alla bestämmer över sin egen kropp!
  • Ingen får tvinga någon annan. Man får alltid säga nej om någon vill kramas, pussas eller ta på en.
  • Det finns privata områden på kroppen!
  • Snoppen, snippan, stjärten och munnen är privata områden. För äldre tjejer och vuxna kvinnor är brösten privata. Privata områden på kroppen har särskilda regler.
  • Det finns vuxna och barn som luras och gör dumma saker!
  • De flesta är snälla, men inte alla. Både barn och vuxna kan luras och göra dumma saker.
  • Det finns bra och dåliga hemligheter!
  • Hemligheter som du blir glad av får du ha kvar! Hemligheter som du blir ledsen, rädd eller arg av är det bra om du berättar.
  • Jag vill att du berättar!
  • Om någon är dum mot dig får du alltid berätta!
  • Om ett barn eller en vuxen tar på dina privata områden får du alltid berätta!
  • Om någon säger att du inte får berätta är det fel!

 

Råd från barn och unga om vad vuxna kan säga till äldre barn om sexuella övergrepp:

  • Många barn blir utsatta och en del vågar inte berätta för någon
  • Alla bestämmer över sin egen kropp
  • Du får alltid säga nej om någon vill kramas, pussas eller ta på dig
  • Det är du som bestämmer vad som är okej, ingen annan.
  • Äldre får inte ha sex med någon under femton år
  • Sex har man när bägge vill – det är fel och ett brott att tvinga någon annan
  • Du har rätt att säga nej till sex även om ni är tillsammans eller haft sex förut
  • Ingen får ta eller sprida sexiga nakenbilder på dig!
  • Ingen får betala dig för sex med pengar, saker eller tjänster. Det är ett brott
  • De barn som fått information av sina föräldrar uppskattar det

Om barn berättar om sexuella övergrepp

Föräldrar och vuxna vill ofta att barn ska berätta för dem om de varit med om ett sexuellt övergrepp eller något annat svårt. Vi har samlat råd från de barn och unga som vi träffat om vad vuxna kan göra om de vill att barn ska känna förtroende. Då är det lättare för barn att berätta när de varit med om sexuella övergrepp eller något annat svårt.

  • Lyssna!
  • Låt det ta tid, barn måste få berätta i sin egen takt!
  • Ställ frågor – men inte alltför många
  • Var lugn
  • Tro på barnen

För barn är det oftast skönt att få berätta för någon om vad de varit med om. Att du lyssnar och tar dem på allvar är till stor hjälp bara det. Men du kan behöva ta hjälp av andra för att barn ska må bra igen och anmäla vad som hänt för att stoppa övergrepp. Det finns hjälp att få.

Om du upptäcker övergrepp som pågår eller om barn är i akut fara: Ring 112

Vill du anmäla ett brott till polisen: Ring 114 14 eller sök upp en polis!

Om du misstänker att ett barn far illa: Kontakta Socialtjänsten!

Om du behöver hjälp att anmäla: Be om hjälp från någon som arbetar med barn eller prata med en vuxen du litar på!

Det går att anmäla sexuella övergrepp mot barn utomlands till svensk polis.

Föräldrar och andra vuxna kan behöva prata med någon om de reaktioner, känslor och tankar som väcks av sexuella övergrepp mot barn. Nedan finns länkar med mer information och stöd till dig som vuxen. Informationen är på Svenska.

Om du som vuxen pratar öppet med barn och tonåringar om sexuella övergrepp ger du signaler till unga att det är okej att prata om.

https://www.raddabarnen.se/vad-vi-gor/barn-utsatta-for-sexuella-overgrepp/stopp-min-kropp/

https://svenskakyrkan.se/vasterasstift/app/Webshop/Item/Details/59

Provläs boken om Liten: http://media.bonnierforlagen.se/bladderex/?isbn=9789163882661

https://www.raddabarnen.se/vad-vi-gor/barn-utsatta-for-sexuella-overgrepp/natsmart-handbok/